Search This Blog

Thursday, January 3, 2013

Hipokrit

Assalamualaikum...

tetiba terasa nk share something plak...
padahal tgh bz nk prepare utk final exam ahad ni...
but.... it's okay....

baiklah... pernah x korang bersifat hipokrit..??
kompem la pernah kn..??
klau x pernah tu, memang penipu besar bebenoh la...
hahahahaha....
sebelum proceed, pernah ke x kita menilai sedalam mana hipokrit dalam diri kita ni..??

okay... nk cerita disini, sebenarnye aku ni seorang yg hipokrit...
tp, hipokrit aku bertempat and reasonable...
selepas aku melangkah ke alam universiti, macam2 perangai dan kerenah manusia yg aku da jumpe...
inilah zaman hipokrit aku bermula...
tp, tujuan aku hipokrit ni kerana nk menjaga hati kawan sendiri..
salah ke betol tindakan aku ni..??
tapi, kekadang aku terpikir jugak sampai bila aku nk teruskan hidup berhipokrit ni..
sometimes, mcm nk meletop diri ni menahan segala perasaan untuk menjadi hipokrit..
ape yg perlu aku buat ekh..??
terpaksa berhipokrit dgn housemate sendiri... classmate sendiri... haiiissshhhh...
pada asalnye, aku x berlaku hipokrit dgn meraka ni...
selepas timbul beberapa masalh dlm hubungan kiteorng ni (yg pasti, bukan aku la puncanye), aku terus berlaku hipokrit demi menjaga hubungan semula...

cerita 1:
scene 1 (watak:aku n budak A)(tempat:fakulti)
*dlm lif
aku: mana si A ni..?? asal lambat sgt..??
mmbr laen: ade kt dpn kelas lagi tu... tgh bebual dgn aweks..
*5mnt later
A: sory lambat... HEHEHEHEHEHE
aku: Errrrr..... -_-
mmbr laen: aik..?? sory je..?? mane terima kasih nye..?? (gurau2)
A: ala... selama ni aku booking kelas, photostat nota n etc kau x ckp plak terima kasih kt aku...?? (emo)
aku: eh..?? bukan da memang tanggugjawab kau ke sebagai ketua kelas..??
A:*senyap+touching...........

*selepas kejadian tu, terus dy x tegur aku... padahal aku da byk kali da pujuk... perrrggghhh..!! geram giler aku... start sem baru bermula, tetibe je dy tegur aku... aku x tau nk bg respon ape... so, aku terpakse la berhipokrit dgn dy smpai skrg ni... it is happened suddenly tw... itu la masalh nye... klau dy nk bebaik semula dgn aku, at least tegur la skit2... aku msj x pernah reply... ingat dy tu awek aku ke ape nk aku pujuk je..?? kol pn x angkat.... ish3x...

cerita 2:
nama dy din(bkn nama sebenar). dy ni berkawan baek dgn aku n mmbr aku yg bernama abdul(bkn nama sebenar). tp, din ni lebih rapat bersama dgn abdul compared dgn aku... din ni seorg yg pandai, berbadan besar(gemok kot), bekulit hitam, muka matured giler, kuat berpeluh, rajin... senang kata, klau melibatkan akademik dy memang perfect ar.. so, kiteorg sgt percayakan kt dy ni...
kejadian ni berlaku time sem dua dulu...

suatu hari, dy cerita pd si abdul ni bahawa dy ade 5 org kwn baek time dy kcik2 dlu... tp, salah seorg kwn dy tu dah terpesong jauh akhlak nye... so, dy mintak lah pandangan pd si abdul ni mcm mana nk betol kan semula akhlak kwn dy ni... dy btau yg kwan dy ni selalu berzina dgn pompuan2 kelab mlm n etc ar... disebabkan rasa prihatin abdul ni pd din, dy pn sudi la menjadi pendengar aktif kpd permasaalahan yg dihadapi si din ni... hampir setiap hari n berjam jam si abdul ni luangkan masa dan korbankan masa belaja dy demi untuk mendengar n memberi pandangan utk menyelesaikan maslaalah yg dihadapi si din ni...
pd semester 2, aku x tahu ape yg din pikirkan n dy btau la kt abdul yg dy ni menipu tentang cerita2 tu... sebenarnye, 5org kwn baek dy tu x wujud pn... ish4x........ yg bernasib baek nye, dy x menipu dlm akademik... klau x, memang da kne expelled ar kteorg dr U ni... hahahaha...
lepas je abdul dpt tahu, memang bengang giler la ar dy ni... straight bergaduh dgn si din ni(dalam telepon).... sampai menagis nangis si din kne marah dgn si abdul(xtau plak hati nye rapuh)...
then, abdul pn citer la kt aku... abdul pn nasihat la kt aku "jgn kau percaya ape2 pn kata2 dy pd kau lepas ni... semua tu bohong... sebelum kau percaya, kau pikir byk kali n tanye org laen dulu(investigate)"
selepas kejadian tu, abdul n din x pernah bertegur sampai sekarang... tp, tempias nye kne kt org sekeliling termasuk la aku... din ni x tahu yg aku ni tahu cerita sebenar diri dy... so, aku terpakse la hipokrit dlm persahabatan kami...

cerita 3:
kisah ni pulak pasal housemate aku...
aku nk ceria tp x bole la pulak sebab takut buka aib dy pula...
kteorg rapat pada asalnye (sebulan lebih je)....
selepas aku dpt tahu siapa n bagaimana dy sebenarnye, aku terus berjaga jaga n terpaksa hipokrit lagi...
haisshhh... bosan nye... sikit2 hipokrit... eeerrrrrrrrrrrrrr... -_-

walau apa pun, bagi aku kita perlu berhipokrit demi menjaga hubungan sillaturrahim antara manusia...
bagaimana plak dgn korang..??

okayla... ni je yg aku nk kongsikan... hahahahahaha...
bye...

No comments:

Post a Comment